Troyes - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu Troyes - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu

Troyes

05 Juli 2017 | Frankrijk, Troyes

De weersvoorspelling voor vandaag: 's ochtends buien, 's middags regen. Daarom hadden we al besloten een dag in Troyes te blijven, waar genoeg te zien valt. Om te beginnen de vele mooie vakwerkgevels, vaak met houtsnijwerk. Het is of wordt allemaal vakkundig gerestaureerd. Ook in de regen ziet het er prachtig uit. Het is gezellig druk op de pleinen en in de smalle steegjes met terrasjes. We lopen een markthal in waar met een oogopslag duidelijk wordt dat de Fransen houden van kwalitatief goed eten. Daar doen we ons voordeel mee, we slaan meteen in voor het diner.
De kathedraal van Troyes is indrukwekkend: groot, hoog, prachtige gebrandschilderde ramen. Het Musee d'art moderne, dat erachter ligt, heeft een tijdelijke expositie van werk van Renoir. Een buitenkansje, zo'n tentoonstelling op een regenachtige zaterdag. Maar regen of niet, het museum gaat tussen de middag dicht. C' est midi hein... Ook dat is nog steeds Frankrijk. We brengen onze tijd goed door in een creperie.
's Middags barsten de buien in alle hevigheid los. Af en toe schuilend onder een winkelpui bereiken we het museum. Een prachtig gebouw (het voormalige bisschoppelijke paleis) een prachtige expositie en een verrassende vaste collectie met werk van grote Franse impressionisten en zowaar ook van de Nederlandse schilder Kees van Dongen. Allemaal bij elkaar verzameld door een rijk Frans echtpaar. Die hebben het beter geregeld dan Dirk Scheringa en hun hele bezit overgedragen aan de Franse staat.
Een dagje cultuur, kortom. Morgen weer fietsen.