Auxerre - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu Auxerre - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu

Auxerre

05 Juli 2017 | Frankrijk, Auxerre

We rijden nog een rondje door Troyes om brood in te slaan en om op het startpunt van de route te komen. Over een paar dagen starten op dezelfde plek de renners van de Tour de France. Met enige moeite vinden we de juiste route, meestal is het boekje dat we volgen duidelijk genoeg. Het weer is niet te vergelijken met India (het is vandaag grijs en vochtig en voor het eerst een beetje koud). Toch denken we er vanochtend vaak aan terug. Dat komt omdat we in tegenovergestelde richting rijden van een tourtocht, en dus om de paar meter een paar enthousiaste fietsers gedag zeggen en zwaaien. Het landschap verandert langzaam. Net een beetje glooiender, nog steeds uitgestrekte velden, maar de dorpjes daartussen volgen elkaar wat sneller op en ogen minder uitgestorven. Dat wil nog niet zeggen dat we ergens koffie kunnen drinken. We zijn inmiddels bedreven in het vinden van een beschutte zitplaats buiten. Vandaag is dat een soort wasplaats, waar we droog ons brood kunnen eten. Ons volgende verblijf ligt in het centrum van Auxerre. De verhuurder verschuift de afgesproken tijd een paar keer, zodat we ruim op tijd zijn en de stad kunnen bekijken. Het begint goed, met een theehuis langs de Yonne, waar ze zulk mooi gebak hebben dat het bijna zonde is om het op te eten.
Verder blijkt de stad zo ongeveer uitgestorven. We kijken op onze weg naar het appartement uit naar een restaurant voor vanavond. Die zijn er wel, ze zien er leuk uit en de menukaarten zijn veelbelovend. Alleen zijn de restauranthouders kennelijk massaal met vakantie. Voor de zekerheid doen we inkopen bij het enige supermarktje dat open is. Helaas kunnen ze ons daar de weg niet wijzen en dat is jammer, want de telefoon is leeg. We dwalen daarom een beetje door het centrum van Auxerre, waar vooral de stadspoorten een opvallend overblijfsel zijn uit vroeger tijden. We vinden iemand die de weg weet en wachten dan lang op de sleutel. Minpuntje bij een verder prachtig verblijf.
Afstand: 90 km
Weer: regenachtig en fris; met temperaturen rond 18 graden de koudste dag van onze reis.
Hotel: air B&B du Temple