Limousin - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu Limousin - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu

Limousin

09 Juli 2017 | Frankrijk, Limoges

Na een flinke regenbui gisteravond is het vandaag koeler, dus uitstekend fietsweer. Opnieuw valt er onderweg veel te genieten. De Limousin is een prachtige streek met bossen, heuvels met groepjes Limousinrunderen en mooie boerderijen. Als extraatje horen we meermalen het lied van de wielewaal, prachtig! Dorpjes waar ook nog koffie te krijgen is zorgen voor de afwisseling. Het laatste stukje naar onze bestemming van vandaag heeft een paar gemene klimmetjes. Pas als we die gehad hebben, blijkt dat we van de route afgeweken zijn en een vlakkere weg hadden kunnen nemen.
Ons hotel van vandaag ligt in Saint-Leonard-de-Noblat. Speciaal voor Lennart gaan we op de foto bij het plaatsnaambord. Tot gisteren wisten we niet dat er een Sint Leonard op de heiligenkalender voorkomt. Toch maar even opgezocht: leefde in de 6e eeuw, was kluizenaar en mogelijk abt van een klooster en had een speciale voorliefde voor de gevangenen. Door zijn tussenkomst zijn er heel wat in vrijheid gesteld. Hij liet ze daarna niet aan hun lot over, maar liet ze meehelpen bij de ontginning en bebouwing van nieuwe stukken land. We zien nog wel een soort van link met de 21e eeuwse jurist Lennart...
Op deze zondagmiddag is het rustig in Saint Leonard. De dorpskern is oud, met nauwe straatjes en een paar pleintjes. We kijken er even rond en zoeken dan ons hotel op, waar we na een douche en de dagelijkse was van de fietskleding een uitstekend diner voorgeschoteld krijgen.

Afstand: 75 km
Weer: zonnig, aangenaam warm, ca. 25 graden. 's Avonds flinke regenbuien