Koren, graan, tarwe, rogge - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu Koren, graan, tarwe, rogge - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu

Koren, graan, tarwe, rogge

05 Juli 2017 | Frankrijk, Châlons-en-Champagne

Na een pittige regenbui gisteravond regent het opnieuw als we vertrekken. We steken even onze neus om de deur van de plaatselijke kerk, waar een ploegje mensen met veel toewijding aan het schoonmaken is. Door schade en schande wijs geworden slaan we meteen wat eten in bij de dorpswinkel. Tot Courtisols, 40 kilometer verder, komen we welgeteld 1 bakkerswinkel tegen. Het landschap is een grote graanschuur. Enorme velden vol koren, graan, tarwe, rogge en gewassen die we niet herkennen. De veldleeuweriken die hier in enorme aantallen luid en duidelijk aanwezig zijn, zorgen voor de vrolijke noot. Verder is het eentonig. De afleiding komt van een plotseling overstekend ree en een dode das, die nog zo intact is dat we haar (het is een vrouwtje) goed kunnen bekijken.
In het vlakke landschap vallen bakens al van verre op. Zo ook de torenspitsen van de kerk in l'Epine. Eindelijk weer een dorp van enige omvang, met centraal op een plein de kerk met een hoge en een lage toren. We bekijken de kerk met een beeld van Sint Jacob en schuilen voor de regen in een koffiebarretje. Na de regenbui wordt het al snel benauwd warm. Dat blijft zo tot onze stop in Chalons-en-Champagne. We hebben er een leuk appartementje, dus ik mag eindelijk weer eens koken!