Champagne! - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu Champagne! - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van lidyenfredenbyciclette - WaarBenJij.nu

Champagne!

05 Juli 2017 | Frankrijk, Troyes

Het is lichtbewolkt en de wind waait ook vandaag stevig door. Af en toe valt er wat regen, al zijn het gelukkig niet de hoeveelheden die kort geleden nog op weeronline werden voorspeld. Als we een uurtje onderweg zijn, hoor ik de telefoon in mijn voortas weer eens gaan. Deze keer neemt Fred wel op, want we verwachten een belangrijk telefoontje over zijn werk. Goed bericht: de aanbesteding is voorlopig gegund. Fred houdt even kantoor langs de weg en dan kunnen we ons weer aan de fietsvakantie wijden. Midden in een dorp zien we op een kruispunt twee fietsers uit de andere richting, duidelijk Nederlanders. Ze staan te overleggen met een Franse dame. Na onze vraag of ze hulp nodig hebben raken we met z'n allen in gesprek en voor we het weten worden we uitgenodigd om iets te komen drinken. Het huis is al lang in de familie van meneer, maar ze wonen er niet meer. Net als veel Fransen komen ze alleen nu en dan. We wisselen ervaringen uit met de fietsers, die vanuit Sevilla via Santiago en Lourdes naar huis in Noord-Brabant onderweg zijn en er inmiddels ongeveer 4000 kilometer op hebben zitten...
Voor we afscheid nemen, moeten we eerst naar de wijnkelder kijken. Ons valt vooral de grote hoeveelheid wijnflessen op, maar de trots van meneer is toch vooral de constante temperatuur die hier van nature heerst.
Ons einddoel van vandaag is dan niet ver meer. We gaan naar Troyes, de stad van de grote kathedraal. Een heel verrassende stad, met prachtige vakwerkhuizen. Waar voor de gelegenheid overal gele baniers hangen en fietsen aan de gevels, want volgende week eindigt hier een Touretappe.
De wijnhandels hier verkopen champagne in alle soorten en maten. Wij drinken een fles op het succes van de aanbesteding. Onze fietsen staan dan al in een van de slaapkamers van het appartement dat we vandaag en morgen huren.
Afstand: ca. 40 km.
Weer: grijs, regenachtig